Gemiddelde Conditieverbetering 14%

Stuur een e-mail of bel 06 24 823 780

De 5 belangrijkste tips voor een goede cholesterol balans

Cholesterol, wie kent dit woordje niet? Ondanks dat ik veel met mijn neus in de boeken zit, blijft het toch altijd heel lastig om in makkelijke bewoordingen uit te leggen wat cholesterol betekent. Er zijn tegenwoordig veel tegenstrijdige verhalen en dan zal het moeilijk worden om een juiste keuze te maken hoe hier mee om te gaan. Vandaar dit artikel zoals ik het zie en beleef.


Cholesterol is een vetachtige, niet in water oplosbare, stof die in ons lichaam onder andere als bouwstof wordt gebruikt. 


Als je het bovenstaande leest zie ik er niets nadeligs in staan, in tegendeel zelfs. Cholesterol krijgen we binnen met onze dagelijkse voeding en het wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt. Het is absoluut nodig voor onder andere de bouw van de celwand. We noemen dit ook wel een essentiële stof!! Cholesterol helpt ook je hersenen om herinneringen te vormen en is essentieel voor neurologische functies, bijvoorbeeld het aanspannen van je spieren!!

Samen met een andere vetachtige stof (triglyceriden), wordt cholesterol verpakt in kleine transportdeeltjes. Deze deeltjes heten VLDL, LDL en HDL. Over deze deeltjes hebben de geleerden het als het gaat om goed cholesterol (HDL) en slecht cholesterol (LDL).

Vooral op de websites die over hart- en vaatziekten gaan, zal te hoge waardes van cholesterol een prominente plaats innemen als de veroorzaker van aderverkalking. Je ader slibt dicht, kan geen bloed meer doorstromen met alle risico’s vandien. Bij de huisarts wordt er bloed geprikt en men meet de cholesterolwaardes. Wanneer deze waardes te hoog zijn (nog even buiten beschouwing latende waarom) zal men proberen om de aanmaak van cholesterol te remmen in de lever. Dit gebeurd met cholesterolremmende medicijnen, geheten statines.

Streefwaarden totaal cholesterolgehalte

Uw totaal cholesterol (TC) is: Uw cholesterolgehalte is:
lager dan 5 mmol/l normaal
5,0-6,4 mmol/l licht verhoogd
6,5 – 7,9 mmol/l verhoogd
hoger dan 8,0 mmol/l sterk verhoogd

probleem: te hoge cholesterolwaardes / reactie: kans op hart- en vaatziekten / oplossing: adviseren van cholesterolremmende medicijnen: statines


 

Aangezien dit artikel niet je eerste artikel is die je leest over cholesterol, kan ik hier nogmaals alle nadelen gaan opnoemen over de te hoge cholesterolwaardes en aan de andere kant de bijwerkingen van statines. Wanneer je in Google de zoekterm cholesterol intikt, dan kun je nog wel een avondje vullen. Zoals vele wetenschappelijke onderzoeken die elkaar constant tegenspreken, worden wij er niet zekerder van hoe om te gaan met deze kwestie.

Natuurlijk zou je wel willen weten hoe ik persoonlijk over deze kwestie denk, maar is dat relevant? Zal dat jouw zienswijze veranderen t.o.v. cholesterol? Ok ok, mijn zienswijze is:


 

Cholesterol is een essentiële stof die onmisbaar is in het lichaam. Ik zou dus niets in mijn lichaam stoppen die dit probeert af te remmen. Dat voelt voor mij als een onnatuurlijke oplossing. Mijn advies zou in grote lijnen zijn: voeding / cardiotraining / krachttraining en vasten


 

1. Voeding
Ondanks dat patat, kroket, frikandel, chips en andere transvetten vaak op het menu staan, is het raadzaam om dit zoveel mogelijk niet meer te nemen. We kunnen er veel over zeggen, maar het is gewoon door en door slecht.
Moet ik het nog hebben over voldoende groente en fruit ;-)?
Beperk jezelf in de inname van alcoholische dranken. Een glas rode wijn kan best op zijn tijd, maar zoals we vaker zeggen, alles met heel veel mate (en niet met je maten).

2. Cardiotraining
Rustige duurloopjes, mountainbiken, wielrennen zijn prima onderdelen voor een goede balans in je cholesterolwaardes. Minimaal 20 minuten per training en dat 2 à 3 keer per week.

3. Krachttraining
Om niet teveel in detail te treden, ga het gewoon doen!! Geloof me, dit is de sleutel voor veel positieve lichaamsprocessen

4. Sportvasten
Ook hier wordt het waarschijnlijk te ingewikkeld, maar er zijn genoeg onderzoeken geweest waarbij (sport)vasten een positieve uitwerking heeft op de cholesterol balans.

5. Basissuppletie
Dagelijkse inname van voedingssupplementen zijn absoluut nodig. Multivitamines, VitD3, visolie en magnesium behoren bij je dagelijkse portie.

Wanneer je de noodzaak inziet van bovenstaande 5 punten, dan kan ik gerust stellen dat je een enorme stap in de goede richting zet met betrekking op je totale gezondheidstoestand en niet alleen de cholesterol balans. Neem dit serieus in je op, je hebt maar één lichaam en die moet je echt koesteren!!

Openingstijden

Sporten altijd op afspraak.




Meld je aan voor onze nieuwsbrief

U moet javascript aan hebben staan om dit formulier te kunnen versturen.

Adresgegevens

Notaristuin 4
7101 RA Winterswijk
Bel: 0543 842829
info@fitstreet-winterswijk.nl